ΑΡΚΕΤΑ ΠΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΕΛΑ Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Μαρία Κυριάκη   
Πέμπτη, 24 Απρίλιος 2014 07:40

Αρκετά πια με την Αντέλα
του Δημήτρη Καρατζιά

antela2

Τριάντα χρόνια έχουν περάσει από τον θάνατο της Αντέλα, την τραγική κι απρόσμενη αυτοκτονία της… Στο σκοτεινό σπίτι των Μπερνάντα όπου κανείς δεν έχει πατήσει το πόδι του, η γηραιά Άλμπα πεθαίνει και στο πλευρό της βρίσκεται μόνο μία θυγατέρα της, η Μαρτύριο που τώρα πια έχει την ηλικία της μητέρας της όταν ο άντρας της κι η μικρή της κόρη πέθαναν προκαλώντας δύο συνεχόμενα και μακρόχρονα πένθη, το δεύτερο απρόσμενο κι επώδυνο. Η Πόνθια, η πιστή υπηρέτρια του σπιτιού που αργοπεθαίνει επίσης βαριά άρρωστη στο δικό της σπίτι, έχοντας μια μεγάλη συναίσθηση ευθύνης στέλνει μια ομάδα κοριτσιών με την εγγονή της να καθαρίσουν το κλειστό σπίτι για την κηδεία της κυράς της. Η Μαρτύριο συναντιέται με την νεαρή Πόνθια-εγγονή που, περίεργη καθώς είναι, εξερευνά το δωμάτιο της Άλμπα ελπίζοντας να αντικρύσει την φοβερή γριά. Η συνέχεια αλλά και αναψηλάφηση της ιστορίας του Σπιτιού της Μπερνάρντα Άλμπα, του F. G. Lorca, ξεκινάει καθώς η Μαρτύριο φαίνεται αποφασισμένη να εισχωρήσει στο παρελθόν και να εκμυστηρευτεί στην τολμηρή κοπέλα όλα όσα συνέβησαν εκείνη τη νύχτα και κόστισαν την ζωή της αδελφής της. Ένα καθηλωτικό ψυχογράφημα της γυναίκας που πέρασε όλη της τη ζωή πίσω από σκοτεινούς τοίχους και σφραγισμένα παράθυρα ακολουθεί ενώ ο επιθανάτιος ρόγχος της μητέρας επαναλαμβάνεται σπάζοντας τον λόγο και τον χρόνο των δύο γυναικών. Η Μαρτύριο επαναπροσδιορίζει τα γεγονότα και επαναπροσδιορίζεται. Οι λεπτομέρειες του έργου του Λόρκα αναδεικνύονται και φωτίζονται με μια καθοριστική κι ανατριχιαστική διαύγεια. Το κορίτσι που απόλυτα συνειδητά οδήγησε την μικρή του αδελφή στην κρεμάλα λέγοντάς της ψέματα πως ο αγαπημένος της είναι νεκρός, έχει ήδη ανοίξει τις πόρτες της επόμενης κόλασης αφού θα επιλέξει εν τέλει να γίνει μια Μπερνάντα κι όχι μια Αντέλα. Κι όμως ήταν ο έρωτας που την οδήγησε να καταστρέψει την αδελφή της, μέσα σ’ ένα πατρικό σπίτι-ζούγκλα όπου η μία κατασκοπεύει την άλλη κι υπονομεύει την ευτυχία της ή τον πόθο της καθώς δεν μπορεί να τα μοιραστεί. Αυτή η ασθενική, ανάπηρη, άχαρη και θνησιγενής θυγατέρα που η μάνα της, της στέρησε την μοναδική ευκαιρία να παντρευτεί επειδή δεν ήθελε να την δώσει στο γιο ενός εργάτη, είναι πια το στοιχειό αυτού του σπιτιού. Όλοι ξέρουμε πως όταν στο τέλος σφραγίζει πόρτες και παράθυρα για το μεγάλο πένθος όπως κάποτε έκανε η μητέρα της, δεν κλείνει κανέναν στο σπίτι εκτός από τον εαυτό της. Η Μαρτύριο-μάρτυρας ενός κόσμου που καταδυνάστευσε με τον τρόπο του όλη την οικογένεια, κλείνεται ζωντανή στο σπίτι-μαυσωλείο της επιλέγοντας τον επιτάφιο βίο αντί της ευτυχίας αφού πια έχουν διαβρωθεί τόσο μέσα της οι δυνάμεις της ζωής ώστε να την θεωρεί τον πιο σκοτεινό κι επικίνδυνό της αντίπαλο. Το έργο απόλυτα προσηλωμένο στην αισθητική και στην δραματουργία του Λόρκα είναι ταυτόχρονα ένα Μπερκμανικής φύσης δημιούργημα, μια κατάθεση κατακερματισμένης αλλά καθαρής μνήμης που με απλό και βαθιά περιεκτικό λόγο εμβαθύνει στα αίτια και τα αιτιατά της πρώιμα κατεστραμμένης ύπαρξης της ηρωίδας και στις συνέπειες αυτής της καταστροφής. Υπονομεύει έντεχνα τις υποκριτικές κοινωνικές δομές και τις ηθικές και πολιτικές απαγορεύσεις καθώς παρουσιάζει ανάγλυφες τις συνέπειές τους πάνω στις ανθρώπινες υπάρξεις σε βάθος χρόνου ενώ οριοθετεί με σαφήνεια τις δυνατότητες της νόησης να επιλέξει την υπέρβαση ή να φυλακιστεί εντός των ορίων των ενοχών και του φόβου. Όμως η εξομολόγηση είναι ταυτόχρονα και μία εξιλέωση. Η Μαρτύριο επιλέγει πια μόνη της τη μοίρα της έχοντας λυτρωθεί κι από την μάνα της που είναι νεκρή αλλά κι από τα φαντάσματα των αδελφών της και κυρίως της Αντέλα της οποίας τον βρόγχο γνωρίζει πολύ καλά πως η ίδια έπλεξε.

antela3
Η Μελεμέ διάλεξε έναν ήπιο τρόπο να διαχειριστεί την εξαίσια δραματουργία κι αυτό αποδείχτηκε ιδιαίτερα αποτελεσματικό όσον αφορά το σκηνικό αποτέλεσμα. Η παράσταση διαποτίζεται από την περιέργεια, την επιθανάτιο αγωνία, τις τύψεις, την υπόγεια επικοινωνία και την δυναμική των προσώπων χωρίς ούτε για μία στιγμή να χάνει τους ρυθμούς, τους χυμούς και την εσωτερική της δυναμική. Το ελάχιστο αλλά εμπνευσμένο σκηνικό ορίζεται από συμβολικούς επί μέρους χώρους-τοπία στα οποία κρύβονται οι αποκαλύπτονται οι τραγικές περιστάσεις. Οι ερμηνείες των ηθοποιών με κορυφαία αυτήν της Τσιλύρα κόβουν την ανάσα προσφέροντας στους θεατές στιγμές αυθεντικής ερμηνευτικής ποιότητας. Από τη Δευτέρα 28 Απριλίου μέχρι την Τρίτη 27 Μαΐου μπορείτε να απολαύσετε αυτή την μοναδική παράσταση που σας συνιστώ να μην την χάσετε για κανένα λόγο.

antela4
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Βοηθός σκηνοθέτη: Σεβίνα Μαραγκού
Πρωτότυπη Μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Σκηνικά: Αριάδνη Βοζάνη
Κοστούμια: Miltos Couture
Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας
Βίντεο παράστασης / teaser: Νίκος Λιβαθινός
http://www.youtube.com/watch?v=a3b2zE6zsZM
Φωτογραφίες: Νικολέττα Γιαννούλη
Σχεδιασμός αφίσας: Ειρήνη Κουμπαρούλη
Παραγωγή: Καλλιτεχνικές Επιχειρήσεις “BackUp”

Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα (Μαρτύριο)
Νίκη Αναστασίου (Πόνθια)
Σεβίνα Μαραγκού (Αγκούστιας)
Πολυχώρος VAULT
Μελενίκου 26
Γκάζι
Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8’ περίπου με τα πόδια)
Τηλέφωνα: 213 0356472 / 6945 993870
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 – 14:00 και 17:00 -21:00)


Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Διάρκεια: 60 λεπτά

Γενική είσοδος: 10 ευρώ
Ανέργων/ΑΜΕΑ: 5 ευρώ

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1